29 maart 2007

SMO & OCM

Wat ‘n paar maanden geleden begon als een blog-artikeltje met 5 tips voor Social Media Optimization (SMO – ’t acroniem krijg je er in tech-kringen altijd gratis bij), is inmiddels uitgegroeid tot een matig hanteerbare longlist van 17 praterige punten èn een speciale SMO-blog .
Met slechts wat simpele ingrepen, valt de lijst gelukkig best te comprimeren: tot 10 generieke tips voor het aantrekken en vasthouden van bezoek aan je ‘sociale medium’:

  1. Vergroot je linkability; beloon inkomende links.
  2. Stel je users in staat bij te dragen aan de content.
  3. Maak ’t je users makkelijk om te raten, ranken, reviewen, taggen en bookmarken.
  4. Zorg dat je content ook elders, door anderen, beschikbaar kan worden gesteld: via rss, widgets en andere microformats.
    Geef je API vrij, moedig mash-ups aan.
  5. Zorg dat users je zien als een bron van informatie en toegevoegde waarde; beloon actieve, behulpzame users.
  6. Verras je users continu met nieuwe functionaliteiten.
  7. Be real.
  8. Be humble.
  9. Ontwikkel een SMO-strategie.

Deze regels zijn natuurlijk ook allemaal relevant voor een direct aanpalende discipline: online community management (en laten we dat kunstje dan maar meteen afkorten tot OCM). Voor de bedrijvers van dit mooie nieuwe vak reik ik gaarne de volgende tips aan:

  1. Trek je community op rond een beklijvende gemeenschappelijke belangstelling of, liever nog, rond een lang houdbaar gemeenschappelijk belang.
  2. Koester community-leden die veel know-how of know-who inbrengen (de zogenoemde superconnectors en mavens); bied ze extra status, functionaliteiten en faciliteiten.
  3. Wees genereus – en verlang maar ‘n beetje terug.
  4. Beschouw data security als je core competence. \
  5. Verzin een onweerstaanbaar member get member-mechanisme; beschouw viraliteit als je core business.
  6. Stel functionaliteiten beschikbaar die je gebruikers in staat stellen om zichzelf te organiseren in sub-communities.
  7. Verbind de dingen die online gebeuren met dingen die (kunnen) gebeuren in het echte leven.
  8. Beschouw de helpdesk als een van je belangrijkste product-eigenschappen (en niet als een crm-kostenpost); streef naar customer delight.
  9. Delegeer het communiceren met de leden niet naar lagere echelons; neem als management deel aan belangrijke conversaties op je platform.
  10. Zorg, als de bliksem, dat je community óók via de mobiele telefoon maximaal wordt gefaciliteerd!

Dit stukje verscheen eerder in AdfoResult, maart 2007.

Geen opmerkingen: