09 juli 2006

Content

De effectiviteit van traditionele media erodeert met de dag. Van de nieuwste nieuwe media kunnen we alleen nog maar vermoeden dat ze ons, als reclamemakers, voldoende compensatie gaan bieden.  Psychografisch, worden consumenten steeds warser van reclame waarnaar ze nooit gevraagd hebben. Infografisch, stelt technologie afnemers steeds beter in staat om ongewenste boodschappen te blokkeren. Demografisch, zijn we de fragmentatie al voorbij, en zijn we het tijdperk van atomisatie al ingegaan. Economisch, hebben in hogere oplages gedrukte media hun langste tijd gehad. Productie en distributie van print zijn simpelweg te duur aan het worden. Ontsnappen aan dit slagveld vergt wat meer dan een productmanager die een briefinkje uittikt en een creatief team dat een conceptje bakt. Het vergt een lange termijn-strategie.
Het vraagt om generalistische deskundigheid. Om het vermogen integrale media- en middelen-mixes samen te stellen. Om het talent de kansen en valkuilen van nieuwe technologie nauwkeurig te evalueren. Om de discipline en het budget waarmee je nu eens echt kunt onderzoeken (èn tracken!) wat de consument beweegt. En het geduld om tijdens de fade-out van traditionele marketing, de kortste evolutionaire route te vinden naar Nieuwe Marketing.
Als ik u was, begon ik deze hele survival tour, om het brein alvast wat los te schudden, met het definiëren van een branded content-strategie.Commerciële signalen moeten in de toekomst immers in elk geval zó relevant en/of aantrekkelijk zijn dat consumenten er kennis van willen nemen.

Het goede nieuws is:
  • Dat we met z’n allen al een eeuw of vijfentwintig voorraad van deze commodity hebben opgebouwd, die zich over het algemeen heel goed laat hergebruiken.
  • Dat er elke dag verschrikkelijk veel content bijkomt.
  • Dat recycle-bare content steeds beter gepackaged wordt (zie bijvoorbeeld www.thecoverstory.com).
  • Dat producenten van content steeds harder de noodzaak voelen en steeds beter in staat zijn om rekening te houden met de wensen van commercianten.
  • Dat door klanten gegenereerde content een steeds relevantere factor blijkt te zijn.
  • Dat al die content zich steeds beter laat organiseren en vinden.

Ik wens u een geïnspireerd nieuw jaar, en lots of good thinking.

(Dit stukje verscheen eerder als column in Adforesult, 2005).

Geen opmerkingen: